Doprastav a Váhostav uvažujú o prepúšťaní

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Doprastav
Foto: asb.sk

BRATISLAVA 17. júna (WEBNOVINY) – Dve z najväčších stavebných spoločností na Slovensku, firmy Doprastav, a.s., Bratislava a spoločnosť Váhostav-SK, a.s., Žilina vo štvrtok oznámili, že v prípade zastavenia prvého balíka PPP na výstavbu diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom pristúpia k hromadnému prepusteniu 1500 svojich zamestnancov. Prezident Doprastavu Dušan Mráz povedal, že firma plánuje prepustiť do konca mesiaca približne tisíc zo svojich 3,2 tis. pracovníkov. Generálny riaditeľ Váhostavu Ján Kato uviedol, že v prípade ich firmy by sa prepúšťanie týkalo približne 500 pracovníkov z celkového počtu 1,8 tis. zamestnancov. Šéfovia oboch firiem o tom informovali počas prezentácie kvalitatívnej štúdie slovenského stavebníctva 2010, ktorú pripravila spoločnosť CEEC Research v spolupráci so spoločnosťami KMPG Slovensko a Ipsos Tambor.

Ako riaditelia Doprastavu a Váhostavu pripomenuli, ak by prvý balík PPP bol predsa len realizovaný, tak obe spoločnosti by zamestnancov neprepustili, ale naopak, museli by prijať navyše ďalších zamestnancov. Doprastav a Váhostav sú členmi medzinárodného konzorcia, ktoré by malo postaviť päť úsekov D1 medzi Martinom a Prešovom v dĺžke 75 kilometrov v rámci prvého balíka PPP. Doprastav je hlavným členom konzorcia s 30-percentným podielom. Stavebné náklady projektu predstavujú 2,4 mld. eur. Termín finančného uzatvorenia tohto projektu ministerstvo dopravy po dohode s koncesionárskou spoločnosťou Slovenské diaľnice, a.s. opätovne presunulo z 11. júna na 30. júna tohto roka. Slovensko musí poskytnúť Európskej komisii dodatočné informácie o vplyve stavby na životné prostredie. Na úseku Turany – Hubová totiž vedie cez chránené územie prírody.

Generálny riaditeľ Doprastavu Dušan Šamudovský si myslí, že ak by bol PPP projekt zastavený, finančné zdroje z eurofondov by nestačili na výstavbu diaľnice D1. Spochybnil aj možnosť, žeby štát financoval výstavbu diaľnic z prostriedkov získaných z predaja dlhopisov či z penzijných fondov. Zastavenie PPP projektu by podľa neho malo negatívny vplyv aj na vývoj stavebníctva. Príprava projektu stála Doprastav podľa Mráza skoro 20 mil. eur. Kato očakáva, že ak by bol projekt PPP realizovaný, na stavbe diaľnice D1 by mohlo byť priamo zamestnaných 10 tis. až 12 tis. pracovníkov.

„V marci sme boli presvedčení, že projekt PPP začne. Budeme musieť počkať na novú vládu, ako sa k tomu postaví. Vývoj je pre nás tak negatívny, že sme stratili schopnosť zamestnávať ľudí. Zrejme v priebehu budúceho týždňa oznámime na úrad práce hromadné prepúšťanie,“ povedal Mráz pre agentúru SITA. Doprastav v súčasnosti upresňuje počet prepustených ľudí, pričom má ísť o pracovníkov vo všetkých profesiách od žilinského regiónu cez Zvolen, kde má firma dva závody, po Bratislavu. Doprastav nemá pre nich prácu, v tomto roku mu hrozí prepad výkonov o viac ako 30 %. „Keď sa naša situácia zmení, kedykoľvek to môžeme zrušiť. V tejto situácii nemáme iné východisko,“ dodal Mráz.

V prípade zastavenia PPP projektu, respektíve ak by ekologickí aktivisti presadili zmenu trasy D1 v úseku Turany – Hubová, výstavba sa môže podľa Mráza oddialiť aj o niekoľko rokov. „Ak by sa všetci, ktorí si myslia, že môžu do toho hovoriť, museli kladne vyjadriť o stavbe, garantujem, že na Slovensku sa nebude stavať vôbec nič,“ tvrdí Mráz. Kritiku súčasnej opozície, že projekt je predražený a mal by byť prehodnotený, označil prezident Doprastavu za politiku. Tvrdí, že stavebná časť projektu nie je určite predražená a či sa dajú peniaze zabezpečiť lacnejšie, to nevie. Predpokladá sa, že štát by mal počas 30 rokov splácať koncesionárovi postupne 9,1 mld. eur, predtým sa hovorilo o sume 7,8 mld. eur. Mráz si však myslí, že by bolo veľkou chybou, keby projekt PPP nepokračoval.

SITA

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Dušan MrázDušan Šamudovský
Firmy a inštitúcie Doprastav, a.s. Bratislava