Diskontných predajní by mohlo byť v nákupných centrách viac, pandémia prekresľuje projekty

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Nákupné centrum
Nákupné centrá by už čoskoro mohli stavať menšie a pripravené na prípadné pandémie. Foto: ilustračné, www.gettyimages.com

Záujem diskontných predajcov o rozširovanie lokalít predajní rastie, a to aj v tradičných nákupných centrách. Predpokladá sa, že pre diskontné predajne bude trh strednej a východnej Európy (SVE) veľmi atraktívny. Vyplýva to z aktuálnej správy poradenskej spoločnosti Colliers.

„Preukázalo sa, že zákazníci obľubujú prístup pomer cena-kvalita, ktorý tieto predajne ponúkajú,“ uvádza spoločnosť.

„Vzhľadom na skutočnosť, že dlhodobé dôsledky pandémie stále nie sú známe, posilnil sa rast významu menších formátov nákupných centier a nákupných parkov. Tento trend potvrdzuje viacero projektov vo výstavbe či v pokročilom štádiu plánovania,“ dodáva regionálny riaditeľ pre prieskum regiónu SVE v spoločnosti Colliers Kevin Turpin.

Bezproblémová dostupnosť nájomných jednotiek

Situáciu na slovenskom trhu komentuje riaditeľ Colliers Richard Urvay. „Tak ako vo všetkých krajinách strednej a východnej Európy, aj na našom území prevláda záujem o retail parkové schémy,“ poznamenal.

Viac o téme: Ekonomické dopady koronavírusu

Jedným z dôvodov je podľa neho bezproblémová dostupnosť nájomných jednotiek bez nutnosti vstupu do spoločných priestorov, ktoré sú náchylné na pandemické reštrikcie. „Druhý a najdôležitejší dôvod je diskontná skladba nájomcov v retail parkoch, ktorá sa javí ako silne rezistentná aj na extrémne saturovaných retailových trhoch,“ dodáva.

Diskontné predajne potravín aj nepotravinárskych výrobkov podľa Colliers často zohrávajú v maloobchodných nákupných parkoch kľúčovú úlohu.

Zamerané na pravidelných zákazníkov

„Menšie retail parky sa zameriavajú na bežných, pravidelných zákazníkov, a preto vo väčšine takýchto komplexov bývajú kľúčovými nájomcami diskontné predajne s potravinami alebo nepotravinovým tovarom,“ uvádza spoločnosť s tým, že tento trend sa týka maloobchodných nákupných parkov v hlavných, ako aj v menších mestách, a je výsledkom zmeny v nákupnom správaní obyvateľov SVE.

„Vo všeobecnosti však možno pozorovať aj rastúci záujem o umiestnenie obchodov v rámci tradičných nákupných centier,“ dodáva spoločnosť.

Podľa správy Colliers, tradičné nákupné centrá v krajinách SVE-16 predstavovali v roku 2021 vyše 1 200 projektov na ploche zhruba 28,5 milióna štvorcových metrov. Maloobchodné nákupné parky predstavovali zhruba 1 350 projektov na približne deviatich miliónoch metrov štvorcových.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Richard Urvay
Firmy a inštitúcie Colliers International